فیلم اتاق تاریک
فیلم اتاق تاریک
دانلود فیلم اتاق تاریک رایگان با لینک مستقیم
جایزه بهترین فیلم جشنواره بینالمللی فیلم هانوی در سال ۲۰۱۸
ژانر: اجتماعی | مخاطب : بزرگسالان | فرمت: MP4 | حجم: متناسب با کیفیت | کیفیت: ۴۸۰ تا ۴k
مدت زمان: ۱۱۰ دقیقه | سال ساخت: ۱۳۹۶ | محصول کشور : ایران | پخش کننده : ایران سینما
کارگردان : روحالله حجازی
تهیه کننده : روحالله حجازی
بازیگران : ساره بیات، ساعد سهیلى، محمد امامى، امیررضا رنجبران، مروارید کاشیان، ژیلا دایى، رضا احمدى با معرفى بازیگر خردسال؛ سید علیرضا میرسالارى
خلاصه داستان فیلم اتاق تاریک : در فیلم اتاق تاریک فرهاد و هاله فصل جدید زندگی خود را آغاز کرده اند و این سرآغاز تغییرات دیگری است که آنها را در مواجهه با مسائل جدیدی قرار می دهد.
دانلود اتاق تاریک
دانلود با کیفیت ۴K – قیمت ۵۰۰۰
دانلود با کیفیت ۱۰۸۰ – قیمت ۴۵۰۰
دانلود با کیفیت ۷۲۰ – قیمت ۴۰۰۰
دانلود با کیفیت ۴۸۰ – قیمت ۳۵۰۰
رمز عبور فایل پیش خرید در صورت نیاز : ZNP1W4ZTZ7RP6FIA
درباره اتاق تاریک
فیلم اتاق تاریک فیلمی به نویسندگی، کارگردانی و تهیهکنندگی روحالله حجازی محصول سال ۱۳۹۶ است. این فیلم به سبک اجتماعی (درام) در فضایی رمزآلود میباشد. موضوع فیلم اتاق تاریک پیرامون آزار و تجاوز جنسی کودکان در ایران است. حجازی سه سال بعد از اکران آخرین ساختهاش «مرگ ماهی» امسال با «فیلم اتاق تاریک» به سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر رفت.
فیلم اتاق تاریک توانست جایزه بهترین فیلم جشنواره بینالمللی فیلم هانوی در سال ۲۰۱۸ را بدست آورد. همچنین فیلم اتاق تاریک تنها نماینده ایران در جشنواره فیلم بلگراد در سال ۲۰۱۹ باشد.
فیلم اتاق تاریک به علت موضوع بسیار حساسش، در سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحریم شد و در زمان اکران هم این فیلم با محدودیت از سوی وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی روبرو شد.
نقد فیلم اتاق تاریک
حجازی در آخرین فیلمش با رجعت به ریشههای آشنای جهان داستانیاش، بار دیگر، بیننده را به اعماق یک زندگی مشترک و تمام بالا و پایینهای یک تقابل دونفره میبرد. زوجی که در «فیلم اتاق تاریک» میبینیم، با سایر زوجهایی که در فیلمهای حجازی دیدهایم تفاوت اساسی دارند.
فرهاد (ساعد سهیلی) و هاله (ساره بیات) ازنظر سنی و فرهنگی، هیچ سنخیتی باهم ندارند. فرهاد باریشههای سنتی و بومی قوم کرد و هاله یک زن مدرن، فرهاد، جوان و پر از شور زندگی و هاله، در آستانه میانسالی و با نگرانی و عدم اطمینان به زندگی مشترکش، در نقطهای قرار میگیرند که دیگر نمیتوانند این تفاوتها را نادیده بگیرند. ورود فرهاد و هاله، به یک ساختمان نوساز در میان ناکجاآبادی که به قول فرهاد بهزودی رونق خواهد گرفت، این دو را از کنج تنهایی و انزوایشان خارج میکند و تفاوتهایشان را در معرض قضاوت دیگران قرار میدهد. در کنار اینها، آنچه زندگی فرهاد و هاله را بهیکباره زیرورو میکند، کودکشان و تجربهای است که در اول فیلم برایش پیش میآید، اما بیننده، مانند پدر و مادر او، ناآگاه از این اتفاق، با چند سرنخ ترسناک مجبور به پیگیری قصهای میشود که هرلحظه مسیر ناخوشایندتری میگیرد.
فیلم اتاق تاریک که بیشک یکی از مظلومترین فیلمهای جشنواره سی و ششم بود، موضوعی جذاب و حساس را پیش میکشد. درواقع، حجازی، در اتاق تاریک موضوعی را به نمایش میگذارد که علاوه بر اینکه با بیننده ارتباط برقرار میکند، انگار از خود او برخاسته است. این موضوع جذاب و پر از جسارت، برگ برنده فیلم اتاق تاریک است که در کنار عناصر دراماتیکی که حجازی بهخوبی آنها را به کار گرفته است، نواقص دیگر فیلم را تا حد خیلی زیادی میپوشاند. این عناصر دراماتیک، همیشه، نقطه قوت کار حجازی بودهاند؛ فیلمبرداری، تدوین و درنهایت فضاسازی که حس آشنایی در اکثر فیلمهای حجازی پدید میآورد، فضاسازی که بر قصهگویی ارجحیت پیدا میکند و خود بهجای روایت، بیننده را همراه میکند، اطلاعات در اختیارش میگذارد و مسیر قصه را پیش میبرد.
فیلمبرداری پیمان شادمان فر، چنان تصاویر زیبا و شگفتانگیزی از زندگی این زوج ارائه میدهد که محال است تا مدتها بعد از ترک سالن سینما، ترکتان کند و ذهنتان از آن رهایی یابد. ذهن بیننده فیلم، همچون کودک قصه در فضای تاریک فیلم محبوس میشود و مجبور است اتفاقات فیلم اتاق تاریک را دائماً مرور کند.
فیلم اتاق تاریک همانقدر که از ارتباطات زناشویی میگوید و یک زوج متفاوت در جامعه را به محک میگذارد، از کودک هم میگوید و همان ابتدای فیلم، پرسشی را مطرح میکند که کابوس هر پدر و مادری است اما پاسخش لازمه جامعه امروز است؛ اگر کودکمان از آزار جنسی که برایش اتفاق افتاده گفت، چه باید بکنیم؟ این جسارت در طرح موضوع، لازمه سینمای مدرن است، سینمایی که از جامعه نشاءت میگیرد و به جامعه بازمیگردد. به همین دلیل هم هست که فیلم اتاق تاریک بااینکه فیلمنامه ضعیفی دارد و بازیهای چندان قابلتوجهی ارائه نمیکند، بازهم در ارتباط با مخاطبش موفق است، زیرا او را در مقابل حادثهای قرار میدهد که ناخودآگاه از آن فرار میکند و او را مجبور میکند با این حادثه روبرو شود.
حجازی در آخرین ساختهاش، هوشمندانه، فیلم را از نقطه دید کاراکترهای مختلف روایت میکند، بیننده گاه خود را بهجای پدر و مادر میگذارد و شرایط بحرانی پیشآمده او را مستأصل میکند، گاه بهجای پدر، با تفکر سنتی به مقابله این ماجرا میرود، گاه مانند مادر، از کوره در میرود و به زمین و زمان شک میکند ولی بیشتر از همه از دید کودکی این روایت را تماشا میکند که در دنیای تاریک و پر از آشوب و هرجومرج فیلم که اتفاقاً برایش بسیار هم آشناست، گیر افتاده و راه فرار ندارد.
حجازی در فیلم اتاق تاریک یک حرکت روبهجلو در سینمای خودش داشته که باید ستوده شود. او با بهکارگیری اصولی عناصر دراماتیکی که در اختیار دارد، یک روایت با ریتم کند، اما پرفرازونشیب را به تصویر میکشد و با شجاعت حرفهایی میزند که سینماگران دیگر، آگاهانه از مطرح کردن آنها دوری میکنند. از سوی دیگر، برخی مشکلات و نواقص همیشگی آثار، حجازی در فیلمنامه را یدک میکشد، اما مهمترین عقبگرد فیلمساز در بازی گرفتن از بازیگرانش است.
حجازی بااینکه از بازیگر نقش کودک یک بازی بینظیر میگیرد، در مورد ستارههای فیلمش، چندان موفق نیست. ساره بیات، یکی از سردترین بازیهایش را ارائه میدهد و با تکرار نقشی که در «عاشقانه» داشت، همانقدر اعصابخردکن و بیثبات در اجرا ظاهر میشود. ساعد سهیلی، در این زمینه کمی موفقتر است و حداقل در قالب نقشش فرو میرود و بیننده را وادار میکند او را باور کند، اما اینکه آیا اصلاً از ابتدا فرد مناسبی برای ایفای این نقش بوده است یا نه سؤالی است که به نظر میرسد جوابش خیر باشد. سهیلی بسیار سعی میکند که درگیری درونی و ذهنی فرهاد را به تصویر بکشد، تفاوت سنی این کاراکتر و همسرش را بهعنوان یک دستانداز اساسی در روابطشان نشان دهد و یک بابا فرهاد دوستداشتنی باشد، اما اساساً، بازی سهیلی در نقش یک پدر چندان قابلقبول نیست.
سایر عوامل اتاق تاریک
نویسنده: روح الله حجازی / مدیر فیلمبرداری: پیمان شادمانفر / مدیر صدابرداری: حسین بشاش / طراح چهره پردازی: عباس عباسی / دستیار کارگردان و مدیر برنامه ریزی: امیر علیازی / طراح صحنه: بهادر حسین زاده / طراح لباس: مروارید کاشیان / فیلمبردار: ادیب سبحانی / مدیرتدارکات: امیر اسکندری / منشی صحنه: دنیا راد / عکاس: امیرحسین شجاعی / مشاور رسانه ای: آریان امیرخان
اکران شده در ۲۸ آذر ۱۳۹۷
فیلم سینمایی اتاق تاریک رایگان بدون سانسور با لینک مستقیم به همراه نقد کامل از لینک های قانونی