فیلم ماهورا
فیلم ماهورا
دانلود فیلم ماهورا
برنده ۴ تندیس تجلی اراده ملی از جشنواره فیلم فجر
تقدیر شده در جشنواره فیلم صلح ژاپن
ژانر: اجتماعی–دفاع مقدس | مخاطب : بزرگسالان | فرمت: MP4 | حجم: متناسب با کیفیت | کیفیت: ۴۸۰ تا ۴k
مدت زمان: ۹۰ دقیقه | سال ساخت: ۱۳۹۶ | محصول کشور : ایران | پخش کننده : ایران سینما
کارگردان : حمید زرگرنژاد
تهیه کنندگان : علیرضا جلالی و حمید آخوندی
بازیگران : ساعد سهیلی، میترا حجار، کامران تفتی، بهاره کیان افشار، احمد کاوری، مهدی صبایی، مونا فرجاد، یوسف مرادیان، محسن افشانی، مالک سراج و با هنرمندی: داریوش ارجمند
خلاصه داستان فیلم ماهورا : در زندگی تو زنی ست با چشمان شکوهمند که لبانش خوشه های انگور و لبخندش موسیقی و گل، اما هرکس بخواهد به او نزدیک شود، ناپدید می شود…
دانلود فیلم ماهورا
دانلود با کیفیت ۴K – قیمت ۵۰۰۰
دانلود با کیفیت ۱۰۸۰ – قیمت ۴۵۰۰
دانلود با کیفیت ۷۲۰ – قیمت ۴۰۰۰
دانلود با کیفیت ۴۸۰ – قیمت ۳۵۰۰
درباره فیلم ماهورا
ماهورا فیلمی به کارگردانی و نویسندگی حمید زرگرنژاد و تهیهکنندگی علیرضا جلالی و حمید آخوندی محصول سال ۱۳۹۵ است. این فیلم محصول ایران، به سبک اجتماعی (درام) و در فضای جنگی به زبانهای فارسی و عربی میباشد. در ابتدا قرار بود محسن تنابنده بازیگر نقش اصلی مرد این فیلم باشد اما به دلیل آسیب دیدگی تنابنده از ناحیه زانو حضور او در این فیلم منتفی شده و ساعد سهیلی جایگزین وی شد. این فیلم نامزد دریافت تندیس سیمرغ بلورین بهترین جلوههای بصری (سینا قویدل) در سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر شد.
جوایز فیلم ماهورا
- برنده ۴ تندیس تجلی اراده ملی از جشنواره فیلم فجر
- تقدیر شده در جشنواره فیلم صلح ژاپن
نقد فیلم ماهورا
با وجود این که طرح اصلی داستان فیلم ماهورا از گیرایی کافی برای ساخت یک اثر سینمایی برخوردار است اما خروجی نهایی کار نشان از آن دارد که فیلمنامه به عنوان ماده اولیه ساخت فیلم به درستی شکل نگرفته است و بیشتر تمرکز خود را بر اتفاقات و حوادث نهاده است. . از طرفی همین اتفاقات رابطه علیت و معلولی مشخصی با یکدیگر ندارند و رفتارهای شخصیت ها قابل درک نیست. علت فرار خلبان، چرایی حضور سروان نیروی ویژه و اساس حضور نقش سلطان یا عروس قابل فهم نیست و پیچیدگی بی موردی ایجاد شده باعث سردرگمی بیننده شده است.
عدم شخصیت پردازی درست ، خرده روایات کم مایه و دیالوگ های بی رمق باعث شده روایت، مبتنی بر رویدادها پیش برود و شخصیت ها نقش چندانی در پیرنگ اصلی داستان نداشته باشند. بار دراماتیک میان شخصیت ها هم بیشتر ناظر بر خرده روایاتی است که تاثیر مستقیم بر مضمون فیلم ماهورا ندارد . رخدادها مسیری را می پیمایند و شخصیت ها مسیر دیگر. هرچند این مسئله به منظور شخصی سازی دغدغه شخصیت ها برای دفاع از عشیره و خلبان زخمی در نظر گرفته شده است اما در نهایت نتوانسته جلال ، امین و سایر شخصیت ها را به بیننده نزدیک کند.
انتظار می رفت جناب زرگرنژاد به دلیل فعالیت در حوزه دفاع مقدس شناخت عمیق تری از این عرصه داشته باشند اما اثر نشان می دهد ، نگرش ایشان به این موضوع در سطح برخی المان های تصویری مشترک و کم مایه مانند سلاح، پلاک و انفجار محدود شده است. ویژگی های “فیلم ماهورا” نشان می دهد این اثر به آن دسته از فیلم های جنگی که بیشتر برای تهییج مردم در زمان وقوع جنگ مورد بهره برداری قرار می گیرد شباهت بیشتری دارد و نشانی از یک اثر ایرانی متعلق به سینمای مقاومت در آن بروز و ظهور جدی ندارد. هر چند تبدیل شدن “فیلم ماهورا” به یک فیلم جنگی از ارزش آن کاسته است اما باعث شده با خط کشی مشخص میان دوست و دشمن اثر را از دام سینمای ضد جنگ برهاند و بیننده را از تماشای فضای خاکستری روشنفکر مآبانه نجات دهد.
اصلی ترین نقطه ضعف فیلم ماهورا کارگردانی آن است . دکوپاژ و میزانسن از پویایی لازم برای یک اثر پر تحرک برخوردار نیست و در پیروی ساده از قواعد ثابت دانشگاهی هم ناموفق عمل کرده است . در صحنه های زد و خورد این معضل بیشتر رخ نمایی کرده است. بسامد بالای این مشکل در اثر، بیننده را سردرگم و از فضای فیلم به بیرون پرتاپ کرده است. در نماهای اکشن تنها چیزی که دیده می شود تیراندازی هر کسی به هر طرف است که نه مشخص است با چه هدفی صورت می گیرد و نه جذابیتی دارد. این مشکل را بگذارید کنار بازی های تکراری و سرسری بازیگران که از ادا کردن دیالوگ تا نحوه سلاح به دست گرفتن آن سراسر نقص است. بازی ها تکراری و اگزجره است و گویی گروه با همان برداشت اول از نتیجه کار راضی شده اند و ماراتن زمان تولید را به سر رسانده اند. استفاده از تکه کلام های عربی که به درستی ادا نمی شود و مشخص نیست به چه منظور استفاده شده است ، در کنار عدم وجود یک راکور ثابت در بازی ها از دیگر نکات بازی ها است که سطح نازل آن در آثار جشنواره سی و ششم دیده نشده است. مشکلات اینچنینی باعث شده بیننده تا پایان زمان حضور در سینما وارد فضای فیلم نشود و با درگیر نشدن در داستان نسبت به اتفاقات و جان فشانی های شخصیت ها بی تفاوت باشد.
پایان بندی فیلم ماهورا نشان می دهد داستان فیلم ماهورا بر اساس یک ماجرای واقعی شکل گرفته است . اما توضیحاتی که در نماهای مستند به نمایش گذاشته می شود نسبت به روایت اثر از شاخ و برگ کمتری برخوردار است و در کمتر از سه دقیقه داستان را بسیار روان تر و صمیمی تر از فیلم صد و چند دقیقه جناب زرگرنژاد روایت می کند. این عدم انطباق نشان می دهد موضوع فیلم ماهورا به اشتباه از مقاومت مردم برای حفظ جان خلبان و زمین به عنوان مولفه های غیرت و وطن پرستی، به مسئله قبیله و جنگ های خانوادگی کشیده شده و روح فداکاری شخصیت ها را کم فروغ جلوه داده است.
هشت سال دفاع مقدس آن قدر داستان های واقعی و گیرا دارد که تا سال های سال می تواند به فیلمنامه نویسان و نویسندگان ما خوراک فکری دهد .گاهی دخالت ندادن بیش از حد خیال در واقعیت روایت می تواند اثر را سهل تر به سر منزل مقصود برساند. ضمن تقدیر از زحمات عوامل فیلم ماهورا برای ورود به عرصه سینمای دفاع مقدس و آرزوی آمرزش برای مرحوم آخوندی به عنوان یکی از خیرخواهان این عرصه امید می رود زین پس سینماگران با تلاش مضاعف از گنجینه خاطرات قهرمان های واقعی دفاع مقدس که هنوز در میانمان نفس می شکند برای ثبت دلاوری های آنان بهره ببرند و خلا موجود را با خلق آثاری ماندگار پر نمایند.
سایر عوامل فیلم ماهورا
مدیرفیلمبرداری: مرتضی غفوری- موسیقی: ستار اورکی- تدوین: کاوه ایمانی- صدابردار: حسین بشاش صداگذار: آرش قاسمی- طراح چهره پردازی: شهرام خلج- مجری طرح: مریم جلالی- طراح صحنه: بهزاد آدینه- عکاس: امیر اماملی و مهدیه لطیفی.
اکران شده در ۱۱ مهر ۱۳۹۷
دانلود فیلم ماهورا رایگان با لینک مستقیم به همراه نقد کامل از لینک های قانونی، دانلود رایگان فیلم ماهورا بدون سانسور
No Comments